Քաղաքականութիւնը կը ճանչցուի խտացեալ, հանրածանօթ եւ միանշանակ սահմանումով մը` «կարելիի արուեստը» բնորոշումով:
Արդեօք պիտի կարողանա՞նք լաւապէս իւրացնել, ապա ըստ արժանւոյն կիրառել «կարելիի արուեստը»:
Սուրիական երկամեայ տագնապի սկիզբէն ի վեր սուրիացիներու կողմէ կը կրկնուին հետեւեալ հարցումները. «յետոյ ի՞նչ», «ի՞նչ պիտի ըլլայ այս կացութեան վերջը», «ե՞րբ պիտի աւարտի կործանարար ու ողբերգական այս ճգնաժամը…»:
Այսօր եւս կը կրկնուին նոյն հարցումները, որոնք ժամանակի թաւալումին հետ աստիճանաբար կը զգենուն առաւել տխուր երանգ, առաւել մտահոգիչ հնչեղութիւն:
Արտերկրի սուրիացիներ նաեւ, իրենց կարգին, յաճախակիօրէն առաջ կը քշեն նոյնօրինակ հարցադրումներ, եւ այդ` մեկնելով իրենց հասած ոչ խրախուսական ու լուրջ մտավախութիւն առթող խիստ բացասական տեղեկութիւններէն, որոնք յուսահատութեան եւ բարոյալքումի կը մատնեն ոեւէ իրազեկուող:
Վերոյիշեալ տիպի հարցումի մը պատասխանելու որեւէ փորձ անտարակոյս դըժուարութեան պիտի հանդիպի, յստակ եւ բաւարարող եզրակացութեան պիտի չյանգի, տեսակ մը խաբուսիկ ու ապակողմնորոշող բախտագուշակութեան պիտի նմանի:
Սակայն առանց ապագայի հաշւոյն անհիմն ու թիւր կանխատեսութիւններու, եթէ փորձենք Սուրիոյ կամ նոյնանման ճգնաժամ դիմագրաւող այլ որեւէ երկրի մէջ սպասուող զարգացումներու մասին հաւանական բանագրութիւններ («սինարիօ»ներ) ներկայացնել, ապա Սուրիական հայրենիքը պատուհասող 23-ամսեայ տագնապի յաղթահարման միտող հնարաւոր ելքերու եւ լուծումներու առնչութեամբ հետեւեալ պատկերացումները հաւանական կը նկատուին:
Առաջին. Սուրիական խճանկարին եւ առանձնայատկութիւններուն քաջատեղեակ, ու յատկապէս` խնդրի նկատմամբ կանխակալութեամբ չտրամադրուած, անկողմնակալ եւ իրապաշտ մարդիկ առաջին օրէն իսկ կը նախատեսէին, որ երկխօսութեան ընտրանքին չդիմելու եւ հակամարտող կողմերը որոշակիօրէն գոհացնող համաձայնութիւն չգոյացնելու պարագային, ստեղծուած ճգնաժամը տակաւ պիտի բարդանայ, պիտի կնճռոտի ու անոր հանգուցալուծումը անորոշ թուականով պիտի յետաձգուի` անհակակշռելի զարգացումներու առիթ ընծայելով, գահավէժ անդունդի եզրին առաջնորդելով երկիրն ու ժողովուրդը:
Այսօր կարծէք տիրող իրավիճակէն ոչինչ փոխուած է, հորիզոնի վրայ լաւատեսութիւն ներշնչող խրախուսական ոչ մէկ յառաջխաղացք նշմարելի, հետեւաբար` լուծման հնարաւորութեանց բացակայութեան ներկայ աննախանձելի հանգամանքներու լոյսին ներքոյ, մանաւանդ երբ հակամարտող խմբաւորումներ անդրդուելի կերպով կառչած կը մնան իրենց տեսակէտներուն եւ կողմնորոշումներուն, առանց նշանակալի, էական փոխզիջումներու պատրաստակամութեան, ապա` ողբերգական, անբարեյոյս ներկայ կացութեան յարատեւումը անխուսափելի կը դառնայ:
Այս վարկածը կամ հաւանականութիւնը առաւել եւս կը հաստատուի այն իրողութեամբ, որ Սուրիոյ տագնապին ուղղակիօրէն աղերսուած կողմեր, շրջանային թէ միջազգային ազդեցիկ պետութիւններ առհասարակ հետաքրքրուած կամ անհանգստացած չեն կատարուածի ահաւորութեամբ, պատճառուած կորուստի հետեւողականօրէն մագլցող ծաւալով, այնքան ատեն որ տուժողները կամ վնասի ենթարկուողները սուրիացիներ են, անխնայօրէն թափուող արիւնը սուրիական է, իսկ իրենք կորսնցնելիք ոչինչ ունին:
Երկրորդ. Ամիսներէ ի վեր սպասուած երկխօսութիւնը մեկնարկէ շուտով, ամենամօտ ապագային: Շատեր մեծ յոյսեր կը կապեն այս ընտրանքին, որովհետեւ երկխօսութիւնն ու հաշտութեան նախաձեռնութիւնները փոխարինող տարբերակը` արիւնալի տագնապին շարունակութիւնը սկսած է շատ սուղ արժել խնդրին միջամուխ արտաքին ազդեցիկ ուժերուն, որոնք կը դժուարանան մինչեւ վերջ հանդուրժել ստեղծուած իրավիճակի անպատեհութիւնները, տոկալ անոր նիւթական ծանրակշիռ բեռին, հսկայական ծախսերուն եւ բարոյական աննախանձելի, անբաղձալի հետեւանքներուն:
Սուրիացիներ մեծամասնութեամբ այս երկրորդ հնարաւորութեան կը յարին ու կը զօրակցին, որովհետեւ այս տարբերակը համահունչ է իրենց ցանկութիւններուն եւ սպասումներուն, մանաւանդ որ այդ մէկը պիտի նպաստէ երկխօսութեան մեկնարկման, սպանութեանց թափի եւ զոհուողներու թիւի անհամեմատ նուազումին կամ ընդմիշտ դադրեցումին, թէկուզ նաեւ` բազմակողմանի օգտակար շփումներու եւ բազմաձայն զրոյցի յաջողութեան նպաստող խրախուսիչ, դրական մթնոլորտի ձեւաւորման:
Երրորդ. Տագնապը կրնայ ստանալ նոր դիմագիծ, նոր ձեւեր, նոր զարգացումներ եւ ուղղուածութիւններ, այնպէս որ կը ստեղծուին պետութեան վերահսկողութենէն եւ օրէնքի գերակայութենէն դուրս անհակակշռելի շրջաններ (ընդդիմադիրներու գնահատումով` «ազատագրուած տարածքներ»), սանձարձակութեանց, անուղղայութեանց եւ ապօրինութեանց անհանդուրժելի կղզիակներ, ուր կը տիրէ առանձնայատուկ իրավիճակ` ոճրարարքներու ու յանցագործութիւններու հերթական մակընթացութեան եւ տեղատուութեան ենթակայ: Այստեղ կեանքը պիտի բնութագրուի յարաճուն խռովութիւններով, դառնութեամբ, արիւնահեղութեամբ, անիշխանական ու եպերելի բռնարարքներով` ներկայ անմխիթար կացութեան շարունակութիւնը հանդիսացող եւ նոյնիսկ աւելի ահաւոր պատուհասներով ու չարագուշակ հետեւանքներով յագեցած:
«Յետոյ ի՞նչ», «ո՞ւր եւ ինչպէ՞ս պիտի աւարտի դժոխային ու արհաւրալի այս իրավիճակը…»:
Այս հարցադրումները ինքնաբերաբար կը հասցէագրուին բոլոր անոնց` որոնք կը մերժեն երկխօսութիւնը, կ՛ընդիմանան կլոր սեղանի շուրջ նստիլ եւ խորհրդակցիլ իրենց հայրենակիցներուն հետ Սուրիական հայրենիքի ճակատագրին շուրջ:
Հասարակութիւնն ու երկիրը յուզող, մղձաւանջող հիմնախնդիրներու քննարկումը մերժողներ գիտակցաբար թէ անգիտակցաբար կը մասնակցին Սուրիան տկարացնելու եւ կազմաքանդելու միտող ծրագիրներու կենսագործման:
Սուրիական ճգնաժամի հանգուցալուծման հեռանկարով երկխօսութեան կարելի էր ձեռնարկել երբ տակաւին զոհերու եւ նահատակներու հանրագումարը սահմանափակ թիւ կը կազմէր, քանի մը հարիւրը չէր շրջանցեր:
Այսօր մարդկային թէ նիւթական կորուստներու ծաւալը բազմապատկուած է, ահագնացած: Իսկ որեւէ երկխօսութիւն կամ համաձայնութիւն դրժող, արգելակող կարգ մը խմբաւորումներու ներկայ բացասական, ապակառուցողական ընթացքը եթէ շարունակուի, քաղաքացիներու միջեւ անվստահութիւնը յամենայ ու խորանայ, ինչպէս նաեւ խաղաղ ելքի եւ հաշտութեան նկատմամբ, թերահաւատութիւնը արմատանայ… ապա հսկայական գումարներ արժող վնասներու եւ տասնեակ հազարներ հաշուող զոհերու ներկայ վիթխարի թիւերը պարզապէս համեստ եւ աննըշան քանակութիւններու պիտի վերածուին ոչ հեռաւոր գալիքին:
Անհաշիւ կերպով հեղուող բիւրաւոր անմեղ քաղաքացիներու արեան եւ արձանագրուած աստղաբաշխական թիւերու հասնող դրամական թէ ստացուածքային հսկայաքանակ վնասներու պատասխանատուութիւնը կը բարդուի սուրիական հասարակութեան տարբեր շերտաւորումներու միջեւ գրգռութիւններ հրահրողներու, տարակարծութիւնները խորացնողներու եւ երկխօսութիւնը խոչընդոտողներու վզին:
Սուրիական հանրութեան մեծամասնութիւնը այսօր անձկութեամբ եւ անհամբերօրէն կը սպասէ տագնապի անյապաղ լուծման: Հայրենիքի վերադաս շահերուն նախանձախնդիր խմբաւորումներուն (իշխանամէտ թէ ընդդիմադիր) կը մնայ ուրեմն` ապաւինիլ խաղաղ միջոցներով կարգաւորման խելամիտ ընտրանքին, այլ խօսքով` քաղաքականութեան կամ «կարելիի արուեստին»:
* * *
ՈՒՍԱՆԵԼԻ
– Այլոց արիւնը հեղելու ջատագովներ, հանրութիւնը դաժանութեան մղողներ, իրենց հետեւորդներուն ու երկրպագուներուն կիրառական առաջին փորձերը բացառուած չէ որ նախ սեփական մորթի վրայ կրեն:
– Եթէ դուն կոյր ես եւ խօսակից-գործակիցդ համր ու խուլ` ապա զիրար կատարելապէս ճանչնալու, նոյն ապրումներն ու զգացումները լիարժէքօրէն բաժնեկցելու համար պէտք է ձեռք-ձեռքի տաք, ափ-ափի մէջ առնէք:
– Ան որ ուրիշին մոմը կը մարէ, խաւարի մէջ ապրելու նոյն ճակատագրին կը դատապարտէ նաեւ ինքզինք:
– Եթէ կը ցանկաք մարդոց հաւատարմութիւնը քննել ու հաստատել, ապա ստուգեցէք անոնց նուիրումն ու գորովը սեփական հայրենիքին, ինչպէս նաեւ` սէրն ու անկեղծութիւնը իրենց հարազատներուն նկատմամբ:
Խ.Շ.
«ԳԱՆՁԱՍԱՐ», 5 Մարտ 2013