Պատմագրական մատահրաւէր եւ ստանձնում

FotorCreated«Քրիստափոր Միքայէլեան եւ Թուրք Սուլթանը. Մեծ Մարտահրաւէրը»
(« Christapor Mikaélian et le Sultan Turc. Le Grand Défi. Biographie »)
Արա Գրիգորեան, «Էտիփոլ» հրատ., Ֆրանսա, 2014

ՅԱՐՈՒԹԻՒՆ ՔԻՒՐՔՃԵԱՆ

Անցեալ Նո­յեմ­բե­րին, մա­մու­լը հա­ղոր­դեց Քրիս­տա­փոր Մի­քայէ­լեանի նուիրուած կեն­սագրա­կան ծա­ւալուն ու­սումնա­սիրու­թեան մը հրա­տարա­կու­մին մա­սին: Երկհա­տորեակ՝ գոր­ծը լոյս տե­սած էր Ֆրան­սա, Փա­րիզ. լե­զուն՝ ֆրան­սե­րէն:

Փաս­տը՝ ու­սումնա­սիրու­թիւն Քրիս­տա­փորի մա­սին, կրնայ ան­սո­վոր թուիլ ֆրան­սա­հայ հա­մայնքի կեան­քի թանձրա­ցական պայ­մաննե­րուն ան­ծա­նօթ ան­ձե­րու: Ինչ որ չի նշա­նակեր, որ հա­մայնքի կեան­քին մէջ ու անոր ան­դամնե­րուն հա­մար՝ երե­ւոյ­թը ըն­թա­ցիկ բան է…: Պէտք է ճանչնալ ֆրան­սա­հայու­թեան, ու այս պա­րագա­յին՝ Փա­րիզի հա­մայնքի գոր­ծօն կո­րիզը, աւե­լի ճիշդ կ՚ըլ­լար ըսել՝ կո­րիզ­նե­րը (յա­ճախ առանց կա­պի իրա­րու մի­ջեւ), որոնք արեւմտեան մե­ծաքա­ղաքի գլխապ­տոյտ պայ­մաննե­րուն մէջ, տե­ղական մշա­կոյ­թի ու կեն­սա­պայ­մաննե­րուն պատ­շա­ճելով ու անոր «կայ­սեր տուրքը» տա­լով հան­դերձ, հե­րոսա­կան ճի­գերով եւ կի­սատ աւան­դուած ժա­ռան­գութեան մը խա­խուտ հի­մերուն վրայ, կը ջա­նան վե­րապա­հել Աս­տուծոյ բա­ժին մը: Եւ, հա­յախօ­սու­թեան նա­հան­ջի ներ­կայ տուեալ­նե­րու նկա­տառու­մով, ի հար­կին դի­մելով տե­ղական-տի­րող լե­զուին՝ ֆրան­սե­րէնի – ինչպէս եղած է ներ­կայ պա­րագա­յին:

Հոս, երե­ւոյ­թը հասկնա­լու կրնար օգ­նել նաեւ ծա­նօթու­թիւնը հե­ղինա­կին՝ Արա Գրի­գորեանի հետ, ըսել կ՚ու­զեմ՝ մա­մու­լի ճամ­բով, անոր հրա­պարա­կագ­րա­կան-հան­րա­յին գոր­ծունէու­թեան ընդմէ­ջէն: Այս բո­լորի կող­քին, ան նաեւ հիմ­նա­դիրն է ու սե­փակա­նատէ­րը հա­տորը լոյս ըն­ծա­յող «Էտի­փոլ» հրա­տարակ­չա­տան, որ ար­դէն ու­նի քա­ռորդ դա­րու կեանք եւ տաս­նեակ մը հա­յանիւթ ար­տադրու­թիւններ (տե՛ս. www.editionsedipol.com):

ՎԵ­ՐԱԿԵՆ­ԴԱ­ՆԱՑՈՒՄ՝ ՕՏԱ­ՐԱԼԵ­ԶՈՒ…

Բայց խօ­սիմ գոր­ծին մա­սին: Ծա­ւալուն մե­նագ­րութիւն, անի­կա բաշ­խուած է եր­կու հա­տորի վրայ, հա­մագու­մար՝ 470էն աւե­լի էջե­րով, բ. հա­տորը ըլ­լա­լով յատ­կա­ցուած՝ ծա­նօթագ­րութիւննե­րու, լրա­ցու­ցիչ դէմ­քե­րու հա­մառօտ կեն­սագրու­թիւննե­րուն, մա­տենա­գիտու­թեան եւլն.): Գոր­ծի բո­վան­դա­կու­թեան մա­սին հպան­ցիկ պատ­կե­րի մը հա­մար, ան­ջատ կը ներ­կա­յացուի հա­տոր­նե­րու բո­վան­դա­կու­թիւնը՝ գլուխ առ գլուխ:

Մե­նագ­րութիւ­նը կը յե­նի որո­նու­մի բազ­մա­մեայ խղճա­միտ աշ­խա­տան­քի մը վրայ, ուր կ՚երե­ւի բծախնդիր օգ­տա­գոր­ծումը ե՛ւ Սփիւռքի (յատ­կա­պէս Լի­բանա­նի), ե՛ւ Հա­յաս­տա­նի մէջ տրա­մադ­րե­լի աղ­բիւրնե­րու՝ հրա­տարա­կուած թէ ար­խի­ւային:
Աղ­բիւրնե­րու տրա­մադ­րած հմտու­թիւնը օգ­տա­գոր­ծուած է տի­րական կեր­պով եւ պատ­մագրա­կան-գի­տական ոճի կնի­քով. խղճա-
մ­տութիւն եւ հմտու­թիւն, որ չեն յա­ջողիր խան­գա­րել եր­կին մէջ տեղ-տեղ երեւ­ցող մաս­նա­կի թու­լութիւններ (խմբագ­րումի-յօ­դաւո­րու­մի հար­ցեր, ինչպէս գլուխ 6ի կամ գլուխ 16ի մէջ) կամ վրէպ­ներ, որոնց կա­րելի է հա­մակեր­պիլ – մին­չեւ տեղ մը:

Գոր­ծը օժ­տուած է միան­գա­մայն լրագ­րա­կան կեն­դա­նու­թեամբ եւ գու­նա­գեղու­թեամբ, յա­ճախա­կի՝ արեւմտեան լրագ­րա-պատ­մագրա­կան եր­կե­րու մօտ, զայն դարձնե­լով «վէ­պի պէս» ըն­թեռնլի՝ լայն հա­սարա­կու­թեան հա­մար, ի տար­բե­րու­թիւն մե­զի շատ ծա­նօթ պատ­մա-կեն­սագրա­կան գոր­ծե­րու, որոնց ըն­թերցու­մը կը դժուարա­նայ աւան­դա­կան ոճի մը եւ չոր գրե­լաձե­ւի մը ծան­րութեամբ:

Վե­րի գնա­հատումս ինքնին հասկնա­լի կը դարձնէ, որ «Քրիս­տա­փոր Մի­քայէ­լեան»ի հե­ղինա­կը, իր գոր­ծը այնքան կեն­դա­նի դարձնե­լով, միւս կող­մէ յա­ջողա­պէս յաղ­թա­հարած է հա­կադիր դա­րանա­կալ փոր­ձութիւ­նը՝ տուրք տա­լու «զգա­յացունց»ի դիւ­րութեան, աժա­նու­թեան:

Կեն­դա­նու­թեան այս յատ­կա­նիշ­նե­րը կը դի­տենք յատ­կա­պէս առա­ջին գլուխնե­րուն մէջ, Քրիս­տա­փորի ման­կութեան եւ հայ­րե­նի ող­թան գա­ւառի ոգե­կոչու­մով. նոյ­նը՝ ու­սա­նողա­կան տա­րինե­րու ներ­կա­յացու­մով՝ Ագու­լիս-Թիֆ­լիս-Մոս­կուա եռան­կիւնին մէջ:
Մինչ ան­մի­ջապէս հե­տեւող գլուխնե­րը պատ­մագրա­կան արագ ակ­նարկ մը կը կազ­մեն հա­յու­թեան՝ 19րդ դա­րու երկրորդ կէ­սի կա­ցու­թեան,- կեն­դա­նի պա­տու­մի նոյն վառ գի­ծերով օժ­տուած են աւե­լի ետ­քի՝ Հ.Յ.Դաշ­նակցու­թեան ծնունդը եւ «Առա­ջին քայ­լե­րը» տուող գլուխնե­րը, ապա եւ ասոնց հե­տեւող­նե­րը՝ մեծ մա­սամբ, նե­րառեալ Քրիս­տա­փորի «եւ­րո­պական» տա­րինե­րու եւ «Փո­թորի­կի գործ»ին նուիրուած­նե­րը: Պատ­մագրա­կան ոլոր­տի գոր­ծե­րու հա­մար հա­զուա­գիւտ յատ­կա­նիշ, որ կը պար­տինք գրե­թէ միշտ նիւ­թե­րու ու­շիմ նե­րիմա­ցու­մով (intuition) կա­տարուած օգ­տա­գոր­ծումին – ըլ­լա՛յ յու­շագրա­կան, ըլ­լա՛յ ար­խի­ւային (ժո­ղովա­կան ար­ձա­նագ­րու­թիւններ, նա­մակ­ներ):

…ԲԱՅՑ ՀԱ­ՐԱԶԱ­ՏՕՐԷՆ ՀԱ­ՅՈԳԻ

Այսպէս, Գրի­գորեանի եր­կը, այնքան բնա­կանօ­րէն օգ­տուե­լով արեւմտեան լե­զու­նե­րու եւ արեւմտեան աշ­խարհի նմա­նատիպ գոր­ծե­րու յա­տուկ վե­րը նշուած այդ կեն­դա­նու­թե­նէն, միան­գա­մայն կը զար­գա­նայ լրջու­թեան եւ զգաս­տութեան այնպի­սի մթնո­լոր­տի մը մէջ, որ կրնայ բխիլ միայն հայ աւան­դա­կան ար­ժէքնե­րու ներշնչու­մէն: Այդ ար­ժէքնե­րու ճիշդ ու յա­րիր ըմբռնու­մին մէջ, կար­ծէք «դուրսէն» փոխ առ­նե­լով միայն իր պա­տուաս­տը՝ ընդդէմ ազ­գա­յին աւան­դա­կան-պահ­պա­նողա­կան կարծրա­տիպե­րու…

Քրիս­տա­փորի՝ հայ­կա­կան ե՛ւ հա­մամարդկա­յին չա­փանիշ­նե­րով հա­մադիր ար­ժե­ւոր­ման մը այս ճի­գը բա­րեդէ­պօրէն իր ար­ձա­գան­գը կը գտնէ հա­տորի կող­քին վրայ, ուր մէջ­բե­րուած է հա­յու­թեան դա­տի յանձնա­ռու գոր­ծիչ Փ. Քի­յառի ծա­նօթ գնա­հատա­կան ոգե­կոչու­մը, այնքան պեր­ճա­խօս (հոս՝ մէջ­բե­րու­մին մէկ մա­սը).-

«…Պի­տի չմոռ­նամ եր­բեք 1900ի աշ­նան այն օրը, երբ ին­ծի առա­ջին այ­ցի եկաւ, «Փրօ Ար­մե­նիա»յի հրա­տարա­կու­մէն քա­նի մը ամիս առաջ, Պուրկոն­յի մէկ փոքր գիւ­ղը։ Ան­ծա­նօթ էր ին­ծի, բայց՝ առա­ջին իսկ նա­յուած­քէն ու բա­ռերէն՝ ինքզինք կը պար­տադրէր։ Մի­ջահա­սակ, փխրուն երե­ւոյ­թով, վա­րանոտ քա­լուած­քով, կան­խա­հա­սօ­րէն ալե­հեր, Քրիս­տա­փորը ու­նէր պայ­ծառ նա­յուածք մը եւ մեղմ, բայց հա­մոզիչ ու ամուր ձայն ու խօ­սելա­ձեւ […] Եւ այդ խա­ղաղ բլու­րին վրայ, մինչ կ՚իրիկ­նա­նար, Քրիս­տա­փորի ոգին քիչ-քիչ կը նուաճէր զիս։ Ու ան­կէ ի վեր, մտա­ծելով Հայ­կա­կան Հար­ցին մա­սին, ոչինչ ըսեր եմ, ոչինչ գրեր եմ կամ ըրեր, առանց կան­խաւ ին­ծի հարց տա­լու, թէ Քրիս­տա­փորը ինք՝ ի՛նչ պի­տի մտա­ծէր, ըսէր կամ ընէր նոյն պա­րագա­ներուն մէջ…»։

«ՎԵ­ՐԱԴԱՐ­ՁԻ ՄԵԾ ԽՈՐ­ՀՈՒՐԴԸ»

Ան­շուշտ կա­րելի է, գնա­հատե­լով քրիս­տա­փորեան տի­րական կեր­պա­րի վե­րակեն­դա­նաց­ման այս փայ­լուն ճի­գը, ու վե­րառ­նե­լով խո­րագի­րը «Վէմ» հան­դէ­սի՝ իր վեր­ջին թի­ւին մէջ Գրի­գորեանի երկհա­տորեակին նուիրած գրա­խօսա­կանին (թիւ 4, 2014), հաս­տա­տել «վե­րադար­ձի մեծ խոր­հուրդ» մը: Կա­րելի է: Պայ­մա­նաւ որ «վե­րադարձ»ի այդ եզ­րոյթը չհա­մապա­տաս­խա­նեց­նենք «հե­ռա­ցած-մեկ­նած ու ապա վե­րադար­ձած»ի նախ­նա­կան ըն­կա­լու­մի մը: Պայ­մա­նաւ որ անով միան­գա­մայն ճանչնանք, հաս­տա­տենք՝ յօ­գուտ գոր­ծին եւ հե­ղինա­կին՝ սփիւռքա­ծին յանձնա­ռու Հա­յու տի­պարը, սե­փական-ազ­գա­յինի եւ ար­տաշխար­հի սահ­մա­նին կանգնած, միան­գա­մայն «դուրս»ին եւ «ներս»ին հա­ղորդ, բայց եր­բե՛ք չհե­ռացած՝ ազ­գա­յին իր ինքնու­թե­նէն։

Այ­լա­պէս, անըն­կա­լուչ եւ անար­դար եղած պի­տի ըլ­լա­յինք աւան­դա­կան Սփիւռքի արեւմտեան կող­մանց յա­տուկ յանձնա­ռու այս փոք­րա­մաս­նութեան հա­շուին:

Գրի­գորեանի գոր­ծին մէջ, խստա­պահանջ ըն­թերցո­ղը կրնայ մատ­նանշել պակ­սող ոլորտներ. բա­ցակա­յու­թիւնը պատ­մա-քա­ղաքա­կան պա­հու սպա­ռիչ վեր­լուծու­մի մը. կամ՝ շրջան­ցումը Քրիս­տա­փորի իսկ հրա­պարա­կագ­րա­կան հոծ վաս­տա­կի բո­վան­դա­կու­թեան, անոր գա­ղափա­րական աշ­խարհին: Այդպի­սի մաս­նա­գիտա­կան մօ­տեցում կա­րելի է հասկնալ, բայց կը կար­ծեմ՝ անի­կա ար­դար չէ: Ինչպէս՝ ան­տե­ղի է գոր­ծի մը հե­ղինա­կէն պա­հան­ջել ինչ որ ինք չէ առա­ջադ­րած. կամ ինչ որ չի մտներ յայտնօ­րէն իր կող­մէ անոր տրուած սահ­մաննե­րուն մէջ: Որով­հե­տեւ Գրի­գորեանի՝ «Քրիս­տա­փոր Մի­քայէյ­լեան»ով առա­ջադ­րածն ու իրա­գոր­ծա­ծը՝ կեն­սագրա­կան վե­րակեն­դա­նացում մըն է, ոգե­կոչում մը՝ այս բա­ռերու ան­մի­ջական եւ ու­ժեղ առու­մով:

Ասոր հա­մար ալ, շա­հար­կե­լով «Վէմ»ի խո­րագ­րին իմաս­տա­յին շեշ­տումը, բայց ուղղա­կի՛ շրջե­լով զայն, կը փոր­ձուիմ ըսել, որ Գրի­գորեանի գոր­ծը, ոստնե­լով գրե­թէ դա­րու­կէ­սեան անջրպե­տի մը վրա­յէն, ի՛նք մե­զի կը մա­տու­ցա­նէ, կը վե­րադարձնէ կեն­դա­նի Քրիս­տա­փոր մը եւ ժա­մանա­կաշրջան մը, ժա­մանա­կի մը ոգին՝ վառ, շար­ժուն, գու­նա­գեղ որմնան­կա­րով մը, որմնան­կարնե­րու ան­նա­խըն­թաց շար­քով մը:

Փո­խանակ հմտա­բան գոր­ծի մը տա­րազով քի­չերու մատ­չե­լի ծանր ու­սումնա­սիրու­թիւն մը գրե­լու, ան կա­տարած է այս մէկ ընտրան­քը, վստա­հաբար հա­մոզուած՝ ար­խի­ւային ու տպա­գիր նիւ­թի լեռ­նե­րու տակ բան­տուած, հան­գած ան­ցեալ մը վե­րակեն­դա­նաց­նե­լու առաջ­նա­հեր­թութեան, այդ ան­ցեալը հասցնե­լու, աւան­դե­լու ան­հա­ղորդ աճած սե­րունդնե­րու (ար­դէն շու­տով՝ թոռ­նե­րու սե­րունդի մը, «[իր] «Վա­հան, Շա­հէ եւ Սա­նան թոռ­նե­րուն», որոնց՝ հե­ղինա­կը ձօ­նած է գոր­ծը): Այդ վե­րակեն­դա­նացու­մին հա­մար գոր­ծա­ծելով հա­մապա­տաս­խան ար­տա­յայ­տա­միջոց­նե­րը – կեն­դա­նի ու պատ­կե­րաւոր ոճ, խմբագ­րում-պա­տու­մի յա­տուկ մի­ջոց­ներ – պա­տում՝ ուղղա­կի խօս­քի, երկխօ­սական ձե­ւերու ստեղ­ծումով, եւայլն:

Եթէ ասոնք գոր­ծին չեն աւելցներ գի­տական աշ­խա­տասի­րու­թեան մը լու­սապսա­կը, պեր­ճանք՝ որ շատ քի­չեր առի­թը պի­տի ու­նե­նային վա­յելե­լու, փո­խարէ­նը՝ անոր կու տան կեանք մը, ճա­ռագայ­թում մը, որուն ող­բերգա­կանօ­րէն կա­րիքը ու­նի մեր իրա­կանու­թիւնը ամէ՛ն տեղ, նե­րառեա՛լ հայ­րե­նի տա­րած­քը, նե­րառեա՛լ հա­յու­թեան ու հա­յախօ­սու­թեան տա­կաւին յանձնա­ռու արե­ւելեան կող­մանց Սփիւռքը: Անոնց մէջ ցնցե­լու, թօ­թափե­լու հա­մար կարծրա­տիպ դար­ձած եւ մեզ մեր ազ­գա­յին մօ­տիկ ան­ցեալէն օտա­րող պատ­կե­րացումներ, եր­բեմն՝ անզգա­լի, դա­ւադիր օտա­րու­մով մը:

Այս իմաս­տով՝ ան­պայման ող­ջունե­լի պի­տի ըլ­լար վայրկեան առաջ «Քրիս­տա­փոր Մի­քայէ­լեան»ը ու­նե­նալ իր հա­յերէն թարգմա­նու­թեամբ կամ տար­բե­րակով – մինչ ար­դէն ըն­թացքի մէջ է, կ՚իմա­նամ, անոր… անգլե­րէն թարգմա­նու­թիւնը:
Այս հա­յացու­մը, կա­րեւոր չէ՝ արե­ւելա­հայե­րէն թէ արեւմտա­հայե­րէն լե­զուա­ճիւ­ղով բայց բո­լոր պա­րագա­ներուն՝ ան­պայմա՛ն դա­սական մեր ուղղագ­րութեամբ (ար­ձա­գան­գե­լու հա­մար հե­ղինա­կի՝ «Նա­խաբան»ի մէկ հար­ցադրու­մին), միան­գա­մայն կրնար առիթ դառ­նալ որոշ վե­րանա­յումնե­րու եւ յա­ւելու­մի մը: Վե­րանա­յում՝ մի քա­նի գլուխնե­րու խմբագ­րումին, ապա եւ՝ ստու­գում-սրբագ­րում որոշ անձնա­նուննե­րու եւ տե­ղանուննե­րու: Փա­փաքե­լի պի­տի ըլ­լար նաեւ գլուխ առ գլուխ կամ հա­տորի աւար­տին՝ յա­ւելու­մը աղ­բիւրա­յին ծա­նօթագ­րութիւննե­րու նուազա­գոյն քա­նակի մը: Ասոնց պա­կասը, կը կար­ծեմ, կ՚անի­րաւէ գոր­ծը, որ, ինչպէս նշե­ցի, պտուղն է մա­տենա­գիտա­կան փաս­տա­հաւաք­ման վիթ­խա­րի աշ­խա­տան­քի մը:

Այդքա­նը՝ ե՛ւ հիմ­նա­ւորե­լու հա­մար կա­րեւո­րագոյն յղումնե­րը, ե՛ւ առիթ տա­լու իս­կա­կան շա­հագրգռեալ­նե­րու՝ որ իրենց հա­շուին լծուին հե­տազօ­տական աշ­խա­տան­քի: Միան­գա­մայն հաս­տա­տելու հա­մար եր­կին գի­տական ան­վի­ճելի նկա­րագի­րը, որու ամ­րագրու­մին հա­մար ան­բա­ւարար կը մնայ Բ. հա­տորը փա­կող մա­տենա­գիտա­կան ցան­կը, նոյ­նիսկ՝ ծաւալուն…:

«ՔՐԻՍՏԱՓՈՐ ՄԻՔԱՅԷԼԵԱՆ ԵՒ ԹՈՒՐՔ ՍՈՒԼԹԱՆԸ -ՄԵԾ ՄԱՐՏԱՀՐԱՒԷՐԸ –

ԲՈՎԱՆԴԱԿՈՒԹԻՒՆ

Ա. Հատոր
1- Ման­կութիւն եւ պա­տանու­թիւն
2- Թիֆ­լիս-Ագու­լիս-Թի­ֆիս
3- Քրիս­տա­փոր՝ Մոս­կուայի մէջ
4- Օս­մա­նեան կայսրու­թիւնը 19րդ դա­րուն
5- Ըմ­բոստա­ցումնե­րէն՝ մին­չեւ յե­ղափո­խու­թիւն
6- Քրիս­տա­փոր եւ Ժե­նիա
7- Հ.Յ.Դաշ­նակցու­թեան ծնունդը
8- Առա­ջին քայ­լեր
9- Բախ­տո­րոշ պահ
10- 1893էն 1897 տա­րինե­րը
11- Տա­տեան­նե­րու միջ­նորդու­թիւնը
12- 1898ի ռազ­մա­վարա­կան ան­կիւնա­դար­ձը
13- Քրիս­տա­փոր Եւ­րո­պայի մէջ
14- «Փրօ Ար­մե­նիա»
15- «Փո­թորիկ»ի գոր­ծը
16- Մեծ մար­տահրա­ւէրը
– Վեր­ջաբան

Բ. Հատոր
I- Ժամանակագրութիւն
II- Կենսագրութիւններ
III- Տեղանուններու բառարան
IV- Կազմակերպութիւններու եւ մամուլի բառարան
V- Օտար անուններու բառարան
VI- Մատենագիտութիւն

Յ. Ք.

«Նոր Յառաջ» երկօրեայ, Ապրիլ 4, 2015

Տպել Տպել